Groep 1/2B

Wat wij leren in groep 1/2B

In groep 1/2B werken we elke 3 á 4 weken aan een nieuw thema. Alle activiteiten die we in de groep doen, sluiten aan bij dit thema. 

Bij ons in de groep wordt er bij ieder thema een nieuwe klank aangeboden. Hier gaan we spelenderwijs mee aan de slag. De kinderen van groep 2 zijn op taalgebied onder andere bezig met auditieve vaardigheden, zoals het hakken en plakken van woorden en het herkennen van een klank in een woord. De kinderen van groep 1 leren onder andere om woorden in stukjes te klappen en te rijmen met onzinwoorden. 

Op rekengebied leren we om op verschillende manieren te tellen, we leren cijfersymbolen en rekenbegrippen. Daarnaast leren we ook om te meten en te wegen. 

De ontwikkeling van de fijne motoriek wordt gestimuleerd door verschillende creatieve opdrachten, bijvoorbeeld door te tekenen, verven, kleien, knippen en nog veel meer. Tijdens de gymles en het buiten spelen oefenen we de grove motoriek.

Elke week hebben we Engels. Hierbij leren we Engelse woorden en zingen we liedjes in het Engels.

Tijdens de muzieklessen oefenen we de verschillende doelen die horen bij muziek. Dit doen we vaak aan de hand van de methode 123zing. Daarnaast maken we vaak muziek met de muziekinstrumenten en zingen we veel liedjes die aansluiten bij het thema waar we op dat moment over werken. 

Uniek aan groep 1/2B

In deze groep zitten kinderen uit groep 1 en 2. In de loop van het schooljaar komen er nog kinderen bij die vier jaar worden. De kinderen van groep 2 helpen de kinderen van groep 1 erg goed en maken ze wegwijs door het lokaal en de school. In de klas leren wij spelenderwijs. In de klas zijn er verschillende hoeken waar wij steeds nieuwe dingen leren en ontdekken. 

Op vrijdag is het een speciale dag voor groep 2. Groep 1 is namelijk deze dag vrij en dan zijn we maar met 12 kinderen in de groep. Een heel klein groepje dus! Op deze dag doen we dingen die speciaal voor groep 2 zijn. We starten deze ochtend altijd met de open inloop. De stoelen staan dan klaar bij de tafels en de kinderen doen hetgeen wat klaarligt. We maken vaak een werkje bij de letter die op dat moment centraal staat, we doen rekenspelletjes en maken bijvoorbeeld een kralenplank.